A fost o adevărată bucurie pentru mine să particip la evenimentul marșul mașinilor eco friendly, la care Enel X a fost partener. Am venit acolo nu doar pentru a conduce o mașină electrică dar mai ales pentru a mă informa despre ce înseamnă o mașină electrică și cum te poți descurca cu ea din punct de vedere al autonomiei și al posibilităților de încărcare.
Diferența majoră dintre mașinile electrce și cele cu combustibil clasic este în primul rând timpul necesar pentru a înmagazina energia necesară deplasării.
Mașinile pe benzină / motorină fac asta extrem de repede, in maxim 5 minute, prin umplerea rezervorului de combustibil de combustibil. Combustibilul este utilizat ulterior la alimentarea motorului cu ardere internă.
Mașinile care utilizează exclusiv energia electrică pentru alimentarea motorului și respectiv pentru deplasare necesită un dispozitiv pentru stocarea acesteia. Mă refer desigur la baterii. Bateriile care sunt acum poate cel mai important aspect care dirijează piața mașinilor electrice. Baterii care trebuie încărcate.
În funcție de soluție aleasă, bateriile se pot încărca în mai puțin de o oră (pentru încărcare în curent continuu) sau în câteva ore (pentru încărcare în curent alternativ). În funcție de tipul mașinii și al bateriei cu care este dotată, autonomia oferită este la mașinile obișnuite începând cu 150 km și poate ajunge treptat la peste 400 km.
În aceste condiții, punctele de încărcare cu energie electrică sunt extrem de importante. Așa că intenția EnelX de instala peste 2500 puncte de încărcare în toată țara este foarte bună. Mai ales până ne dezvățăm de obiceiul de a face plinul. Putem încărca parțial bateriile în parcare la supermarket, la birou sau în diverse locuri publice.
Personal, experiența mea de conducere a unei mașini electrice a însemnat un drum de la Cluj la Turda și retur (cu un BMW i3) și tura prin București cu ocazia Marsului mașinilor eco-friendly, când am condus un Nissan Leaf.
Prima dată am fost destul de stresat, dar la jumătatea drumului, când am văzut că am consumat mai puțin decât ar fi trebuit (pentru că am recuperat prin generarea de energie la frânare) m-am relaxat.
Și mai relaxat am fost în București, când Nissan-ul Leaf s-a comportat admirabil și mi-a schimbat total percepția despre cum o mașină de familie poate fi electrică.
Sunt curios cum ar fi la drum lung. Acum opțiunile de încărcare o reprezintă mai multe stații publice dar și private, pe care le poți identifica, de exemplu, în aplicația Plugshare.
Acolo poți să afli care e cea mai apropiată stație de încărcare și în unele cazuri, o poți chiar rezerva pentru un interval orar.
Tarifele de încărcare diferă de la situație. Există stații de încărcare gratuite (la unele supermarket-uri), iar în rest, tarifele sunt diferite de exemplu dacă faci încărcare rapidă (în curent continuu) sau încărcare standard sau lentă (în curent alternativ).
Desigur, posesorul unei mașini electrice poate opta pentru a-și instala o stație de încărcare acasă. Care sunt avantajele?
- se poate urmări consumul și costul tarifelor
- se poate regla puterea de încărcare utilizată (de exemplu, prin reducerea puterii pentru a vă asigura că alte aparate de uz casnic pot fi utilizate în același timp)
- posibilitatea de a programa încărcarea de la distanță, pe baza costului orar al energiei electrice sau a altor necesități, atunci când sistemul de reglementare permite acest lucru
- Informații în timp real privind starea de încărcare
- optimizarea încărcării coordonate cu energia electrică generată de instalația fotovoltaică proprie a utilizatorului la domiciliu.
Părerea mea este că a utiliza o mașină electrică în România devine o opțiune din ce în ce mai tentantă, care poate fi luată în calcul atât în cazul companiilor (pentru mașini de serviciu) dar și în cazul mașinilor personale.
Vă prezint mai jos câteva fotografii de la eveniment. Mulțumesc prietenilor de le Enel X pentru invitație și pentru informațiile tehnice puse la dispoziție.
Facebook
Twitter
RSS